Якщо ми подолаємо корупцію в освіті, то побачимо в Україні вибух таланту у наступному десятилітті
24 Листопада, 2014

Чотири речі, які мають зробити українці, щоб стати успішними, та чотири країни, досвід яких потрібно досліджувати нашому уряду, від Адріана Сливоцького, одного з учасників списку топ-50 бізнес-мислителів світу

Адріан Сливоцький — єдиний виходець з України, який увійшов до списку топ-50 бізнес-мислителів світу і топ-25 бізнес-консультантів. Він консультує компанії зі списку Fortune 500. Досліджуючи причини їхнього успіху, він пропонує підприємцям застосовувати ці підходи у своїх компаніях. Адріан Сливоцький вірить, що Україна стане могутньою державою, коли тут народяться хоча б три глобальні потужні світові бренди. Про бізнес-концепції, які можна застосувати у сфері державного управління, що є ключовим у зміні світогляду українців бізнес-консультант розповів для Delo.ua

Під час одного зі своїх виступів у Львівській бізнес-школі ви розповідали про те, як еволюціонував бренд України з 2000 року. Що для нас означає ця еволюція?

Ще 14 років тому бренд України у світі (зокрема у Нью-Йорку, де я працюю) асоціювався з поняттями “антисеміти”, “фашисти”, “погромники”, ще Україну упізнавали за Кличком, Шевченком та Чорнобилем.

2014 рік — Україна однозначно асоціювалась зі словом Майдан. Що означає Майдан у розумінні клієнтів? Це революція свободи, демократії. Більшість компаній були б щасливі бачити, що їхній бренд еволюціонував за такий короткий час. Хоча нас досі асоціюють у світі з корупцією та війною. Яким буде бренд України 2020, залежить від того, як добре ми будемо працювати.

Ми часто говоримо, що ми, українці, талановитий народ, і так насправді є. Але для успіху одного таланту замало. Якщо людині бракує бажання, плану дій, дисципліни, щоб стати найкращим у своїй галузі, тоді вона не зможе стати успішною завдяки лише власному талантові. Кожен повинен запитати себе: як я повинен працювати над собою (незалежно від того, чи я підприємець, чи вчитель, чи співак, чи політик), щоб стати найкращим у світі у своїй ділянці? Навіщо мені це потрібно? Не через те, що я хочу бути відомим. А тому, що це найкраще для моїх покупців, слухачів, для тих, для кого я працюю. Така зміна ментальності — робота над тим, аби стати найкращим для свого споживача — відбувається уже сьогодні у тих компаніях, які отримують першість на ринку, і ця дійсність є досить сувора. Щоб бути першим у своїй ділянці, потрібен характер і важка праця. Але в результаті ви і ваш клієнт отримаєте колосальне задоволення. Щоб зрозуміти наслідки такого підходу — підіть на концерт відомого піаніста, але під час виступу не дивіться на зірку, а погляньте на вирази облич людей у залі, і тоді ви зрозумієте, що я маю на увазі.

Ви, як бізнес-консультант, пропонуєте підприємцям застосовувати певні бізнес-моделі для досягнення успіху у своїй справі. Підходи яких країн ви б порадили застосувати Україні для втілення реформ?

Майже трафаретно можна накладати Сінгапур. Урядування у Сінгапурі є, мабуть, чи не найкращим у світі. Це набагато менша держава, ніж Україна, але серйозність з якою урядові керівники ставляться до своїх обов’язків, до своїх громадян, — цього може навчитися кожен. Сінгапур як держава є взірцем навіть для багатьох корпорацій щодо раціонального ведення бізнесу.

Варто також вивчити Японію 60-70-х років (тепер там дещо інша ситуація). Саме тоді у Японії, в міністерстві міжнародної торгівлі і індустрії зародився високий стандарт поведінки. Не менш цікавим є Китай. Я не рекомендую застосовувати цей приклад, але його варто знати, що в Китаї були економічні керівники-бюрократи, які 80-90-х роках знайшли рівновагу між авторитарним режимом і підприємливою снагою. Вони створили економічне диво за 30 років. Якби я займався управлінням (governance), зокрема економічним, то я б старався зрозуміти, як вони це зробили.

Приклади, які слід краще вивчити, — це окремі бізнесові підгрупи. Варто подивитися як працює німецька бізнес-спільнота, особливо ті компанії, які називаються “мідл штат”. Вони не є великими (їхні обороти становлять до 2-х мільярдів євро), але вони є глобальними, високотехнологічними. У цих компаній можна повчитися ставленню до працівників, етичного ведення політики, довготермінової траєкторії планування. Тут думають про прибуток не лише на користь інвесторів, а й на користь працівників.

Не менш цікавою є бізнес-спільнота у Мілані — це середнього масштабу підприємства, що займаються тканинами, вовною, шкірою, дизайном. Таких компаній є сотні, вони знають один одного, співпрацюють і творять унікальну і дуже динамічну економічну одиницю в Італії.

Чи не найкращим прикладом, над яким ми повинні замислитися, є маленький клаптик землі у Каліфорнії під назвою Силіконова долина. Це справжній двигун американської економіки (можливо і світової), якщо підрахувати додану вартість їхнього товару та їхніх програм, а внесок у життя людей від діяльності Силіконової долини — ще у рази більше. Оці спільноти — у Мілані, Німеччині, Силіконова долина — унікальні тим, як вони притягують талановитих людей з цілого світу, як вони себе взаємно стимулюють і як вони створили іншу структуру понять і очікувань. Тут талановиті люди мають кращі можливості для саморозвитку.

Після Майдану ми думали, що зміни невідворотні, і що реформи будуть відбуватися набагато швидше. Тепер ми бачимо, що критична маса людей, які змінилися, ще не є надто впливовою у суспільстві. З чого могла б починається зміна світогляду в Україні?

Можливо, це прозвучить, дуже просто, навіть недоречно (я про це говорю багато років): перш за все, кожен українець повинен вивчити англійську мову. Якщо кожен українець буде досконало володіти англійською мовою, то кожен українець почне по-іншому думати. Бо матиме відкрите вікно до цілого світу і до думок інших людей, і не лише у Європі, США, а й в Індії, Японії, Китаї. Знання англійської дозволяє формувати світогляд, який сягає далеко поза Україну.

Друга річ, яка зараз дуже важлива для України, – подолати корупцію. Для цього саме тепер є дуже добра нагода. Найважливіше викорінити корупцію зі шкіл та університетів. Якщо це зміниться — ми побачимо вибух таланту у наступному десятилітті.

Третє — здоровий розвиток підприємництва, зокрема у співпраці з закордонними партнерами. Якісна робота — це найважливіший показник вашої конкурентоспроможності на міжнародному ринку. Якщо українські компанії будуть співпрацювати з міжнародними партнерами, це змінить їхні погляди і підходи до ведення бізнесу. В Україні уже є такі підприємства, і їх більше, ніж ми думаємо. Але, водночас, їх замало, аби зрушити сегменти і мотивувати інших до переосмислення власного бачення і можливостей. Якщо зрушення станеться, то бізнес може відіграти колосальну роль у зміні суспільства. Чому? Тому що велике джерело незадоволення у суспільстві — це економічна нестабільність і брак можливостей працювати у компанії, яка спонукає мене працювати краще і дозволяє мені почуватися гідним та гордим, що я належу до цієї організації. Бізнес може найшвидше покращити добробут людей.

Ще одна річ — високоякісна вільна преса, якої колись у світі існувало набагато більше, аніж сьогодні. Вільна і якісна преса може змінити риторику в країні, може бути світлом, що допоможе викорінювати корупцію. Якісна і вільна преса — це показник здоров’я у суспільстві.

І останнє, що я додав би — покращити зв’язки із закордоном. По-перше, у секторі бізнесу (українські підприємці мають виходити на глобальний ринок), по-друге, співпраця між освітніми закладами: українські ВНЗ повинні налагодити зв’язки з університетами в Європі, США, Шанхаї. Така співпраця має дати більше точок дотику з друзями, колегами, урядовими керівниками. І чим більше ми побачимо альтернатив, тим кращу альтернативу ми виробимо для себе. Дуже небезпечно жити у замкненому суспільстві (це стосується не лише країни, а й бізнесу). Одна з причин, чому ІВМ зіткнулися з великою проблемою у 80-х роках, була та, що вони працювали доволі закрито. Чим більше ми можемо відкрити себе і налагодили співпрацю (не важливо у якій галузі: мистецтво, бізнес, урядування), тим більше зможемо змінювати світогляд людей.

Джерело: delo.ua

Інші публікації

Зараз ми нерідко спостерігаємо масу прикладів того, що інтуїтивно і так знали — завжди можна розвиватися і рухатися ще швидше. Чому криза — добра …

nv.ua

Бізнес-футуролог Адріан Сливоцький про бізнес-етику в епоху криз

theukrainians.org