Три ключових правила для бізнесу під час кризи
2 Листопада, 2020

Зараз ми нерідко спостерігаємо масу прикладів того, що інтуїтивно і так знали — завжди можна розвиватися і рухатися ще швидше. Чому криза — добра можливість зробити ривок вперед.

Криза – добра нагода повправлятися у швидкості та гнучкості мислення. Більшість бачить у ній загрозу, але деяким вдається швидко згрупуватися і зробити фантастичний прорив. Як? Ось кілька лайфхаків. 

Ми живемо у жорстокий час війни. Під час Другої світової люди винаходили неймовірні інструменти для знищення. Зараз ми маємо нагоду об’єднатися, аби знайти інструменти для порятунку, відбудови своїх організацій, країн та цілої планети! Як? Почніть із питання, які навіть найменші кроки можу зробити особисто я? А тепер погляньте, що роблять інші у цей страхітливий час. 

Виробники джину та маленька косметична фірма у Англії перепрофілювалися і почали виробляти дезінфектори для рук. Невелика майстерня, де шили фартухи для кухні, разом з медиками спроектувала нову захисну маску і розпочала масове виробництво. Власники подарункової крамнички розіслали своїм клієнтам листа із запитанням, як вони почуваються на карантині і запропонувала доставку продуктів, щоб подбати про їхній стареньких, самотніх родичів, котрі не можуть вийти з дому. Турагенства пропонують безкоштовні віртуальні тури у ті країни, куди ви планували поїхати. Український бізнес також не відстає, жертвуючи мільйони на боротьбу із COVID-19 та оперативно перепрофілючи свої виробництва під потреби сьогодення. Декан факультету прикладних наук УКУ Ярослав Притула дуже влучно назвав приклад такого управління “Менеджмент любові за Шептицьким”. 

Що спільного у всіх них? По-перше, гнучкість мислення та вибухова уява. По-друге, глибинне розуміння обставин клієнта. По-третє, блискавична дія та надзвичайна ощадність. Їхнє мислення та дії нетипові, нетрадиційні, вони асиметричні до звиклих нам бізнес-моделей. У час глобальної кризи ці бізнеси зуміли швидко перепрофілюватися, щоб не закритися і не звільняти працівників, а навпаки – стати прибутковими і дати можливість заробітку для ще більшої кількості людей. 

Рецесія трапляється регулярно, кожні 7-8 років і зазвичай триває 9 місяців. Ця рецесія дещо запізніла, але вона гостріша, глибша та, можливо, буде коротша. Як підприємцям працювати у цей період?

Принципи роботи бізнесу на час рецесії 

По-перше, економте, а половину зекономлених коштів інвестуйте. Щоб вижити, вріжте усі непотрібні витрати, і паралельно будуйте міст до майбутнього. Цим мостом є ваші інвестиції, про які під час кризи мало хто замислюється. Однак саме вони зараз найбільш потрібний і вартісний крок. Уже сьогодні складіть власний список ваших найважливіших інвестицій.

По-друге, навіть у найгірші час не переставай будувати стосунки зі своїм клієнтом. Дослідження підтверджують, що той, хто продовжує будувати бренд під час рецесії, опісля здобуває набагато більшу частку ринку. Спробуйте не витрачати грошей на рекламу. Розкажіть свою власну унікальну цікаву історію, проявіть соціальну відповідальність, робіть добрі вчинки для клієнтів, співробітників, для громадян, спільнот. Інтелігентні компанії в час кризи допомагають іншим, навіть коли їм невигідно фінансово. Ринок такі вчинки не забуває.

І третє – дбайте про своїх робітників, саме вони і ваші покупці – ваше майбутнє. Навіть коли можете платити половину ставки, не відкидайте їх. Знайдіть для них нові задачі, виклики, можливості. Для найкращих бізнесів опіка над працівниками – пріоритет. Так, це вимагає від керівника більшої підготовки, гостроти мислення, здорової дози уяви і творчості. Але це найбільш стратегічний хід. За місяць кризи ваші співробітники здобудуть такий досвід, який за звичних умов здобувається 6-7 місяців. Вони навчаться і зростуть разом з вами.  

Уроки кризи 

В часах кризи ми щодня бачимо приклади і малих, і великих бізнесів, які доводять нам те, про що ми вже інтуїтивно знали – можна рухатися набагато швидше, і криза дає нам добру нагоду у цьому вправлятися.

Хто би подумав, що “професорка Криза” навчить нас нових способів взаємодії з клієнтами, працівниками, стейкхолдерами. Такий тип відносини ви могли побачити у підходах митрополита Андрея Шептицького, який був главою Української Греко-Католицької Церкви у Галичині з 1901 по 1944 рр., (на цю тему рекомендую прочитати книгу Мирослава Мариновича «Митрополит Андрей Шептицький і принцип ‘позитивної суми’»). У фокусі діяльності Шептицького завжди була людина та її гідність. Ваші покупці, робітники, партнери – не просто цілі чи активи, це, перш за все, люди.  Етика в бізнесі  є найбільшою гарантією, яка допоможе побудувати здорову команду, здорову організацію і здоровий бізнес.

Тренуйте уяву! Будьте гнучкими, відважними, винахідливими, творчими! Мисліть відкрито! Відкрийте новий всесвіт уяви. В часи кризи це необхідність і водночас, наступний етап для прискореного розвитку вашого бізнесу. 

Адріан Сливоцький, бізнес-футуролог, партнер компанії Oliver Wyman, член Дорадчої ради Бізнес-школи УКУ (LvBS)

Джерело: nv.ua

Інші публікації

Адріан Сливоцький – єдиний українець, який двічі входив до топ-50 бізнес-мислителів світу (рейтинг «Thinkers 50» ) та визнаний одним з …

tvoemisto.tv

УКУ як стартап: аналіз та аргументи Адріана Сливоцького

Розв’язування більших проблем дає диспропорційно більші прибутки як покупцеві, так і компанії. Як перетворити малу ідею на велику?

youtube.com

Львівська бізнес-школа УКУ розпочинає унікальний проект. У світлі того, що ми живемо у час «Планети стартапів», але яка географічно найбільше …

sbr.in.ua